Sunday, March 27, 2011

Cerita Sebenar

Ini kes ‘RARE’ punya.

Jam menunjukan pukul 1000 apabila kelas Encik Hafiz tamat. Dan sudah menjadi kebiasaan kami berempat Saya, Fiza, Wangi, Tiya akan keluar dewan kuliah sebentar untuk melaburkan wang membeli makanan dan termasuklah benda ‘lain’ sekali sementara menunggu kelas seterusnya. Tapi ini hari tak gerak ke tempat biasa, kami (Me and Fiza) decided pergi blok HEA because we got something important to do.

Setelah settle segala bagai perkara kami pun pulanglah dengan gembira ke Dewan Kuliah. Saat Fiza memulas tombol pintu dia terpaku seketika. Saya yang sedang menunggu dengan penuh sabar hanya memerhatikan sahaja, menunggu reaksinya lagi. Kemudian dia memalingkan badan secara ‘slow motion’ effect seperti cerita indon sambil berkata-kata “Weh, tak boleh bukakk!”. And I was like, tercengang a moment. Otak stiff giler, tak boleh kasi chance lansung nak fikir masalah kategori kebangsaan ini.

Seperti hikayat cerita sekolah menengah dulu, apabila kejadian ini berlaku perkara biasa yang akan dilakukan saya akan berhenti berharap untuk terus menunggu lalu pergi ke kantin sekolah. Tapi setelah saya berkata-kata sebentar tadi, ini kejadian ‘rare’. Tak pernak alami ketika di zaman universiti ini. Kami pun berbincang seketika:

Fiza: Weh nak buat apa ni?
Saya: Makan la apa lagi.

Terdiam seketika
Fiza: Ah, duti pun tarak, nak pikir makan lak.
Saya: Oh ya, tak pela. Aku sekarang ada kunci apartment neh, kasi gadai je la. Boleh beli makanan kan?
Fiza: Daaaaa…..

Terdiam lagi, dua-dua tengok atas macam harap-harap ada kunci Dewan Kuliah jatuh
Saya: Never mind la, kita kan jarang ponteng kelas, kira yang ini kita kena kasi miss la.
Fiza: Okela, so nak pergi mana?
Saya: JOM, library.
Fiza: Chalooo…

Dan begitulah berikutnya seperti saya sedang menulis sekarang. Sepeti askar yang dilepaskan di tengah hutan dengan sekotak mancis sahaja cuma kami berbeza sikit iaitu Kad Matrik. Itu nyawa disini. Handphone memang jangan kasi tanya sebab memang tak bawak.

p/s: ingat wa suka ka miss kelas begini??

2 comments:

anis anak mat yusoh said...

first time? t akan ade second time, third time dan seterusnya..hehehe

Mizah said...

aiya..takmo la..nk jad budak baikkkk....hehehehe

Nuff

A Photoproject With Partner

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails