Wednesday, October 27, 2010

DIY Laptop Cooler

*entri sepatutnya bertarikh 16 Oktober*

Saya rasa ini bukan laptop cooler. Nak cakap sebahagian tak juga. Tapi mungkin juga. Okay jangan pening.


1 month before, sebelum pulang ke kampus,saya telah membuat keputusan untuk tinggalkan cooler laptop-ku atas sebab-sebab tertentu seperti:

1. Sangat besar, tak muat nak masuk beg
2. Laptop dah berat, masuk cooler bertambah lagi berat

Sesampai di sini (kampus) saya mendapati bahawa laptop cooler adalah benda yang amat penting kerana tanpa cooler, laptop anda boleh dijangkiti penyakit seperti:



1. Demam (overheating)
Apabila laptop anda panas, komponen-komponen dan 'pekakas' elektronik yang lain akan gagal berfungsi dan lambat(fuhh, berbelit lidahku nak translate)
more info on

 
Akibat takut dengan amaran-amaran yang dikeluarkan, saya berusaha untuk D.I.Y Laptop Cooler. You can call me MacGyver from now on. 


Disebabkan saya berada dalam keadaan yang mudarat, saya tidak mempunyai bahan-bahan yang mencukupi. Taram je apa yang ada dalam bilik.


What do you need?
1. Ruler
2. Pencil or pen (Apa-apa saja)
3. Toilet tissue paper roll (yang macam kotak sikit tuh, inner toilet paper.)


1, Tandakan roll tuh dengan pencil. Pandaila agak untuk kerat jadi 4

2. Kerattt...keraaattt (gambar tiada)

3. Sesudah kerat

 4. Letakkan bawah laptop anda

5. Bergembiralah kerana anda berjaya sambil makan vadey yang enak

Tapi betul-betul cool ke laptop ku nanti? Bagiku selagi tak contact dengan surface bawah laptop dah kira okayla tuh. Dapat reduce heat sikit pun jadi. Angin pun boleh kasi masuk sikit-sikit kot.


Kalau nak ikutkan memang tak cool sangat sebab tak ada kipas bawah laptop tuh. Jangan bimbang. Anda boleh pergi ke kedai komputer berdekatan sambil berkata kepada jurujual "Bang, saya nak computer fan 4 biji". Sesampaiya di rumah kena la buat second step, kasi modify sikit wire untuk masuk sumber elektrik. Tukar end of the wire with USB cable yang tak guna dan terus connect dengan USB port laptop. Ini kena jadi MacGyver sikit.


Or kalau susah sangat beli USB fan then letak bawah laptop. Tapi fikir-fikir balik baik beli satu laptop cooler terus lagi bagus. Tahla.


Next DIY buat yang ini pulak. Ngehehe



No comments:

Nuff

A Photoproject With Partner

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails