Thursday, April 22, 2010

Mary n Max review

Last week ada tengok cartoon neh. Ini bukan kartun budak2. Adults punyer. I search this story from IMDb. Salah satu website untuk review movie and actress sekali. Lengkap dan padat.

Rate Mary and Max kat IMDb 8.3/10. Not bad. So, apalagi pergi movie store and grab it (torrent). Menunggu 1 jam setengah untuk muat turun. 1 jam setengah lagi untuk convert dan burn. Perlu ke bagitaw 1 1. Biarlah.

Boleh dikatakan ini cerita kartun pertama yang berjaya menyayatkan hati besiku ini. Ceritanya begini.

"In the mid-1970's, a homely, friendless Australian girl of 8 picks a name out of a Manhattan phone book and writes to him; she includes a chocolate bar. She's Mary Dinkle, the only child of an alcoholic mother and a distracted father. He's Max Horowitz, living alone in New York, overweight, subject to anxiety attacks. He writes back, with chocolate. Thus begins a 20-year correspondence, interrupted by a stay in an asylum and a few misunderstandings. Mary falls in love with a neighbor, saves money to have a birthmark removed and deals with loss. Max has a friendship with a neighbor, tries to control his weight, and finally gets the dream job. Will the two ever meet face to face?"

Trailer HD. Makan masa untuk buffer.

The most surprisingly moving film of the year, an experience that literally knocked me back as it brought tears to my eyes.Semua pasal kawan. Tak tahu nak wat apa kalau tak ada kawan macam si Mary neh. Kawan tempat share loneliness, happiness, sadness. Oh teringat kawan-kawan kat sekolah dulu. Lepak sama. Ponteng sama. Makan sama. Memang speechless kalau cerita pasal korunk neh. Bila kita jumpa lagi? Unknown punyer answer susah untuk dijawab. Sorunk ada kat Penang, sorunk Kelantan, sorunk Terengganu. Kadang-kadang aku fikir balik bagus jugak kalau kita tak berkawan. Tak adalah aku menanggung kesedihan tahap karma neh. Jiwang. Tapi korunk buat aq speechless. Tabik.

Tiada dalam gambar : Yanie

Kepada readers jangan lak lepas baca entri ni anda tak nak berkawan lak. Boleh teruskan. Ini cuma luahan despresi aku sebab lama tak jumpe kawan sekolah dulu jerk. Tapi don't worry babe, kite jumpe nanti mase korunk kawen. Please tempat aku yang VVVIP punyer. 

p/s : sedang mendengar Guns N' Roses - Don't Cry. Macam mane tak sedih.
p/s : ini entri terpesong


No comments:

Nuff

A Photoproject With Partner

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails